STAFF

Besched Sala bemannar Sala kommun

Blogg

BeSched är ett bemanningssystem som hanterar personalscheman. Det fungerar som ett hjälpmedel vid planering och fördelning av resurser. Systemet är speciellt anpassat för verksamheter där man arbetar i skift eller har oregelbundna arbetstider. Det är ofta fallet för kommunanställda, och BeSched används därför av flertalet svenska kommuner, däribland Sala kommun.

Snabbfakta om Besched Sala:

Vad kommer jag se först när jag loggat in?Du kommer först in på din kalendersida. Där syns eventuella arbetspass, med schema samt klockslag i aktuell datumruta. Du kan klicka på klockslaget för att få mer information.
Vad kan jag göra under Mina sidor i BeSched?Om du klickar på rubriken “Mina sidor” kan du byta lösenord, se kalender, hitta användbara länkar, se ditt lönebesked, ändra dina personuppgifter samt se dina saldon.
Vad kan jag göra under Rapportering i BeSched?Om du klickar på rubriken “Rapportering” kan du meddela ledighet och tjänstgöring samt önska arbetspass.

Vilka i Sala använder BeSched?

Samtliga anställda i Sala kommun har inlogg i BeSched. Det är den plats på webben där de kan se sina kommande och historiska arbetspass, lägga in önskemål om nya arbetspass och få överblick över sin arbetstid.

I Sala kommuns organisation ingår en förvaltning och åtta kontor:

  • Kommunstyrelsens förvaltning
  • Ekonomikontoret
  • Kontoret för utbildning och arbetsmarknad
  • Kontoret för vård och omsorg
  • Kultur och fritid
  • Personalkontoret
  • Räddningstjänsten Sala Heby
  • Samhällsbyggnadskontoret
  • Tekniska kontoret

Anställda vid denna förvaltning och dessa kontor använder därmed BeSched för allt som rör schemaläggningen.

Hur gör jag för att logga in i BeSched Sala?

Om du går in på Sala kommuns hemsida och scrollar ner till slutet på sidan, så hittar du olika länkar. Klicka där på länken ”Personalingång – Inloggning”. På sidan du kommer till kan du välja inloggning till intranätet, inloggning till Portalen eller inloggning till IT-stödet.  

Om du vill se ditt schema eller önska arbetspass så loggar du in på Portalen och anger ditt personnummer (förutom sista siffran) ÅÅMMDDXXX som användar-ID. Lösenordet är 1234 första gången du ska logga in. När du sedan klickar på “Logga in” kommer du att få byta lösenord till ett som du väljer själv.

Varför står det eCompanion när jag ska logga in?

ECompanion är ett personal- och lönesystem för kommuner. BeSched är namnet på den del av systemet eCompanion som hanterar bemanning. Så när du loggar in i BeSched så är du inne i det övergripande systemet eCompanion.
ECompanion i sin tur är en av aktiebolaget Tietoevrys tjänster. Tietoevry erbjuder olika digitala lösningar för företag och samhälle. De har sitt huvudkontor i Finland och drygt 20 000 anställda över hela världen. Så det är ett storskaligt bolag, som levererar service till både privat och offentlig sektor. Men eCompanion vänder sig enbart till offentlig.