Vad ska man inte säga på en arbetsintervju

Blogg

Vad ska man inte säga på en arbetsintervju?

I den stressade situation som en arbetsintervju innebär, kan fel ordval snabbt kosta dig jobbet. Så, vad ska man egentligen inte säga under en arbetsintervju? Låt oss dyka rakt in i ämnet!

Saker att undvika

Först och främst, böj inte sanningen – oavsett om det gäller din bakgrund, erfarenheter eller färdigheter. Intervjuaren kommer förmodligen att upptäcka om du ljuger, och det är svårt att återfå förtroendet.

Undvik också att prata illa om tidigare arbetsgivare eller kollegor. Det ger intrycket av oprofessionell attityd. Dessutom bör du inte ställa frågor om lön, semester eller förmåner i det första intervjuet – det kan signalera att du är mer intresserad av vad företaget kan ge dig än vad du kan bidra med till företaget.

Likaså bör man undvika uttryck som ”det vet jag inte” eller ”det kan jag inte”. Istället, se till att ha förberett dig väl och ge konkreta exempel på hur du har använt relevanta färdigheter och kunskaper.

Hur man har en framgångsrik intervju

För att verkligen lyckas på arbetsintervjun, några viktiga råd: var alltid punktlig, klä på dig professionellt, visa entusiasm för positionen och företaget, ställ bra frågor och tacka intervjupersonen för deras tid.

Viktiga attribut Intervjufel Positiva åtgärder
Sanningen Att ljuga Förberedelse
Professionell attityd Tala illa om tidigare arbetsplats Visa respekt
Engagemang Ställa frågor om lön för tidigt Visa intresse för företaget
Relevanta färdigheter Säga ”det vet jag inte” Ge konkreta exempel

Följ råden ovan, så kommer du att öka dina chanser att göra ett gott intryck på din nästa arbetsintervju. Så, vad väntar du på? Sätt igång och förbered dig för att wow:a din potentiella arbetsgivare!